تنظیم آینه‌ های خودرو؛ افزایش امنیت رانندگی


تنظیم آینه‌های خودرو یکی از اصول مهم در رانندگی و افزایش ایمنی است. این نکته که تنظیم آینه‌ها به شکلی باشد که نقاط کور به حداقل میزان برسد، علاوه بر امنیت جانی، امنیت خاطر بیشتری را برای شما فراهم می‌کند و با خیال راحت‌تری می‌توانید به رانندگی خود بپردازید.

«چگونه آینه خودرو را به درستی تنظیم کنیم؟» مطلبی است که برای تنظیم دقیق تر آینه‌های خودرو بخوانید.

تنظیم آینه‌ها باید به شکلی باشد که در حین رانندگی بتوانید به درستی باقی راننده‌ها را تحت نظر داشته باشید و از حرکت‌های راننده‌های دیگر غافلگیر نشوید. در این مطلب سعی داریم کمی در مورد آینه‌ها و نحوه تنظیم آینه‌های خودرو با هم صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

 

 

هر آینه کارایی متفاوتی دارد


قبل از هر چیز لازم است بدانید که حتما دلیلی دارد که مربیان رانندگی این قدر به ضرورت استفاده از آینه‌ها تاکید می‌کنند. آینه‌‌های اتومبیل درواقع چشم پشت سر و چشم کناری شما هستند و با استفاده از آن‌ها وسعت دیدتان بیشتر خواهد شد. اما لازم است بانید که هر کدام از این آینه‌ها کارایی متفاوتی دارند و برای کاری متفاوت استفاده می‌شوند.

آینه‌ عقب: این آینه  تصویر واضح و گسترده‌ای از نمای پشت راننده و راننده‌های پشت سر را به او می‌دهد. حتی خودروهایی که چند لاین دورتر قرار دارند از این آینه قابل مشاهده هستند. افرادی که روی صندلی‌های عقب اتومبیل می‌نشینند باید جوری باشند که دید راننده از آینه‌ی عقب با مشکل روبه‌رو نشود.

آینه بغل: این آینه‌ها نسبت به آینه‌ی عقب وسعت دید محدودتری دارن و وظیفه‌شان بیشتر نمایش اتومبیل‌ها و وسایل نقلیه‌ای است که به موازات و یا کمی عقب‌تر از اتومبیل شما در حال حرکت هستند.

 

 

چگونه آینه خودرو را تنظیم کنیم؟

حتما بارها در هنگام رانندگی متوجه شده‌اید که خودروی شما دارای نقطه‌ی کور است. بهترین تنظیم آینه‌های خودرو، تنظیمی است که میزان نقطه‌ی کور به حداقل و در بهترین حالت ممکن به صفر برسد. اما چطور؟ برای این کار:

۱- روی صندلی راننده بنشنید؛ موقعیت صندلی و فرمان اتومیل را در راحت‌ترین حالتی که می‌توانید رانندگی کنید قرار دهید. راحتی صندلی بسیار مهم است و باید به شکلی باشد که به طور کامل بر روی پدال‌ها و دنده تسلط داشته باشید. برای آموزش ویدیویی تنظیم صندلی و فرمان می‌توانید مطلب «۴ درس مهم که در کلاس‌ رانندگی یاد نمی‌دهند» را ببینید.

۲- آینه عقب را به آرامی تکان دهید؛ به طوری که دقیقا پشت سر خود را ببینید. توجه داشته باشید که باید جوری آینه را تنظیم کنید که بدون تکان دادن سرتان، عقب اتومبیل را به طور مستقیم ببینید. هدف از این کار این است که در یک نگاه و بدون حرکت دادن سر، هر ۵ تا ۸ ثانیه یکبار، موقعیت پشت سرتان را بررسی کنید. گاهی افراد آینه را طوری تنظیم می‌کنند که دیدشان نسبت به یک سمت ماشین بیشتر از سمت دیگر است. حالا باید از این دوستان سوال پرسید که آیا فقط نگران یک بخش از خودرویتان هستید؟ اگر جوابتان مثبت است که آینه را به این شکل تنظیم کنید!



۳- با استفاده از اهرم و یا دکمه‌ی تنظیم آین، آینه‌ی بغل راننده را تنظیم کنید؛ شکل دیدتان از آینه‌های بغل باید به شکلی باشد که خیالتان راحت باشد که می‌توانید یک سواری کوچک مثل موتور را در سمت راستتان ببینید. برای این که نقطه‌ی کور جانبی را به کمترین میزان خود برسانید، ‌می توانید سر خود را به شیشه‌ی راننده بچسبانید و آینه را طوری تنظیم کنید و فقط قسمت بدنه‌ی سمت راست ماشین را در آینه ببینید. وقتی به حالت عادی برگشتید، دید آینه طوری خواهد بود که هیچی قسمتی از بدنه را نمی‌بینید و فقط قسمت کناری جاده در آینه مشخص است.

برای آینه‌ی سمت چپ خودرو هم می‌توانید از همین شیوه استفاده کنید و سر خود را به شیشه‌ی سمت چپ بچسبانید و آینه را طوری تنظیم کنید که فقط بدنه‌ی سمت چپ خودرو را در آینه ببینید.

۴- بعد از این که آینه‌ها تنظیم شدند به صندلی راننده برگردید؛ دید شما باید طوری باشد که بدون آن که سرتان را تکان دهید همه چیز را به شکل کامل و گسترده ببینید.

 

از آینه‌ها به درستی استفاده کنید

یک اصل مهم را در رانندگی رعایت کنید: قبل از هر کاری به آینه‌ها نگاه کنید. برای انجام هر حرکتی از قبیل دور زدن، تغییر لاین ، پارک کردن و در واقع هر کاری باید به آینه ها نگاه کنید. با این کار آن حرکت را برای خود و دیگران امن و بدون خطر می‌کنید.

همان طور که گفته شد هر کدام از آینه‌ها کارایی متفاوتی دارند و برای کارهای متفاوت در رانندگی باید از آینه‌های متفاوتی استفاده کرد. البته گاهی هم برای بعضی از حرکت‌ها باید از دو آینه به صورت ترکیبی استفاده کرد.



  • هنگامی که قصد تغییر لاین را دارید از آینه‌ی عقب و آینه‌ بغل، مواظب وسایل نقلیه‌ی پشت سر و هم تراز خود باشید.
  • برای سقبت گرفتن هم می‌توانید از آینه‌ی عقب و آینه‌ی کناری با هم استفاده کنید.
  • درهنگام دنده عقب، استفاده ز آینه‌ی عقب کمک می‌کند تا کاملا نسبت به خودروهای پشت سرتان تسلط داشته باشید و به پشت سر برخورد نکنید.البته در هنگام دنده عقب هم بهتر است فقط به آینه‌ی عقب اعتماد نکنید و از آینه‌های کناری هم کمک گرفته و حتی به پشت سر برگشته و پشت سر را به طور کامل بررسی کنید.
  • استفاده ی مداوم از آینه عقب در حین راندگی در جاده‌ی مستقیم، این امکان را به شما می‌دهد که بتوانید فاصله‌تان را با اتومبیل پشت سری حفظ کنید و مانع از نزدیکی بیش از حد بشوید.
  • اگر قصد دور زدن دارید باید آینه‌‌ی بغل را زیر نظر داشته باشید و البته آینه‌ی عقب هم کمک می‌کند تا به پشت سرتان هم اشراف داشته باشید.
  • مواقعی که در حال رانندگی به سمت مستقیم هستید، کارشناسان ایمنی پیشنهاد می‌کنند که هر ۵-۸ ثانیه به آینه‌‌ی عقب و نگاهی سریع به آینه‌های جانبی داشته باشید.
  • در هنگام پارک کردن هم باید از آینه‌ی جانبی و آینه‌ی عقب شرایط را بررسی کرده و با خیال راحت پارک کنید.
  • در هنگام ترمز ناگهانی، با نگاهی سریع به آینه‌ی عقب موقعیت پشت را بسنجید. با این کار یا جلوی یک تصادف را می‌گیرید و اگر هم نتوانید حدال خودتان را برای یک تصدف حسابی آماده کرده‌اید!

 

در انتها پیشنهاد می کنم مطلب «۱۰ نکته برای خرید خودروی جدید» را بخوانید.

 

 

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.